A Beginner’s Guide to “El Día de Muertos” in Spanish

day-of-the-dead

Photo credit: CafundoTV

In Canada and the USA, Halloween is extremely popular whereas in Mexico, El Día de Muertos (Day of the Dead) is the nation’s spookiest holiday.

Alejandra Irigoyen, a Mexican student studying English at CLC Montreal, writes about the Day of the Dead in her native Spanish. 

________________________________________________________________

El Día de Muertos es una celebración mexicana que honra a los muertos, ésta tradición empezó desde la época prehispánica.

En México el Día de Muertos se festeja el 2 de noviembre. Según la tradición, durante la fiesta de Día de Muertos las almas de los difuntos salen del lugar donde se fueron al morirse (como el Mictlán en el caso de los indígenas o el Purgatorio para los católicos) y regresan a visitar a sus seres queridos en la tierra.

En México los altares tienen tres niveles. Uno simboliza el cielo, otro la tierra y otro el inframundo, niveles que los muertos deben escalar para llegar al mundo de los vivos.

Para recibir las almas de los muertos, la gente coloca altares en donde ofrecen a los muertos las cosas que más les gustaban como su comida favorita, bebidas, dulces, juguetes y flores de cempasúchil, que ayudan por su color y olor a trazar las rutas a los muertos.

La UNESCO (Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura) declaró, en el año de 2003, a la festividad del Día de Muertos, Obra maestra del patrimonio cultural de la humanidad.”

Por lo que esta festividad representa uno de los ejemplos más relevantes del patrimonio vivo de México y del mundo.

_________________________________________________________________

Don’t worry, folks. If you don’t speak Spanish, here is an article written in English which thoroughly explains the Day of the Dead celebration.

You could also brush up on your Spanish by attending one of CLC’s Spanish courses. We have the smallest group classes in town. Next session starts November 15, 2016. More info here.

Finally, if you are in the Montreal area for the next week and a bit, there is an awesome Day of the Dead celebration happening at McGill University’s Redpath Museum. Click  here to learn more.

¡Hasta la próxima!

-Melissa

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s